Зовнішня реклама: колір має значення

Зовнішня реклама: колір має значення Реклама на бігбордах в Україні рясніє всіма кольорами веселки: білі подарункові коробки з яскраво-червоними стрічками, зелені ялинки з різнокольоровими іграшками, жовтий пісок і синє небо, блакитна вода і соковиті зелені пальми – це «класичні» поєднання, які ми можемо щорічно спостерігати на тисячах конструкцій зовнішньої реклами. Але наскільки ж може бути важливим колір при вирішенні маркетингових завдань? Чи впливає він на кількість контактів? Чи залучає білборд увагу аудиторії краще за наявністю того чи іншого кольору в макеті? Чи несуть якийсь «прихований меседж» відтінки, чи діють будь-яким чином на підсвідомість? Давайте ж спробуємо розібратися в цьому непростому питанні.

Серед людй і досі точаться суперечки про кольори (навіть про ті, що здаються нам найбільш «простими»). Наприклад, вчені стверджують, що білий – це суміш всіх існуючих кольорів, а чорний – це відсутність будь-якого кольору. Інша група світлих умів – художники – спростовує цю думку, пропонуючи «дітям науки» змішати на полотні реальні фарби (адже на практиці – які б Ви відтінки не міксувати – отримати в такий спосіб білий колір неможливо). Або проводять на аркуші паперу чорну смугу, і – о диво – її можна побачити! Вибачайте, а чи відсутність кольору не повинна б була сприйматися якось інакше?

Загалом, згоди щодо білого і чорного кольорів (а що вже казати про решту спектру?) не існує не тільки в колі вчених і митців. Зокрема, полярну протилежність думок у ставленні до цього питання можна спостерігати у цілих народів. Так, в ряді країн, білий колір – це символ радості, миру, добра і атрибут веселощів (згадайте білу весільну сукню, білу скатертину, принца на білому коні, або білого голуба миру). Тоді як у інших народів (наприклад, в Японії або Австралії) – це колір трауру, смутку, смерті. Тому стверджувати з абсолютною впевненістю, що той чи інший колір гарантовано викличе певні асоціації у абсолютно будь-якої аудиторії, не можна. Однак прислухатися до рекомендацій психологів зі світу маркетингу можна і потрібно (адже в більшості випадків колір, який використовується в дизайн-макетах зовнішньої реклами, відіграє в питанні її ефективності не останні ролі).

Жовтий і помаранчевий колір в зовнішній рекламі


Як і в інших країнах, зовнішня реклама в Україні нерідко містить сюжети з переважанням жовтих і помаранчевих відтінків. І це легко пояснити: ці кольори завжди позитивні і дуже помітні (що особливо важливо для outdoor-конструкцій, де потрібно в лічені секунди «зачепити» увагу постійно поспішаючої аудиторії). З ними асоціюються сонце, пляжі, тропічні фрукти і квіти, а також «супутні» веселощі, тепло, життєрадісність, щастя, дитинство. Тому жовті та оранжеві елементи дизайну в достатку присутні в рекламі дитячих товарів, соків, солодощів, туристичних компаній і закладів для активного і ненудного проведення дозвілля. Тим часом, шрифти цим кольором (без обведення або контрастного фону) НЕ читані, а «зловживання» жовтизною може викликати у аудиторії неприємні зорові відчуття.

Використання зеленого кольору в рекламі на outdoor-конструкціях

Найяскравіші символи, які можна згадати при згадці зеленого кольору – це гроші і природа. Саме тому без зелені рідко обходиться реклама компаній, що працюють на ринку фінансових послуг, а також реклама будь-яких товарів з позначкою «екологічно чистий продукт». Втім, деякі джерела стверджують, що зелений – це ще й колір влади, надії і свободи, а також – що відтінки зеленого здатні заспокоювати людину. Тому дизайнери використовують цей колір повсюдно, і така реклама, частіше за все, виглядає дуже презентабельно.

Червоний колір в рекламі на бігбордах

Червоний колір – загальновизнаний символ кохання і пристрасті, без якого на 8-е березня і День Святого Валентина не обходиться жодна рекламна кампанія. В інші ж місяці колір в широкоформатній поліграфії використовують досить помірковано (частіше – щоб підкреслити престижність рекламованого об'єкта або виділити на загальному тлі банера особливі «гарячі» умови для покупця (акції, розпродажі, знижки)). Крім того, відтінки червоного іноді використовуються в соціальній рекламі, де від аудиторії чекають певних асоціацій (з вогнем, кров'ю, небезпекою).

Зовнішня реклама: білий і чорний кольори

Якщо Ви хочете розмістити рекламу на бігбордах з гарантією залучення цікавих поглядів – надрукуйте банери з великою кількістю білого (вільного від друку) місця і лише кількома словами рекламного тексту. Це відомий і вельми популярний прийом. Але на ньому, звичайно, участь білого в рекламі не закінчується. Колір часто зустрічається в макетах для широкоформатного друку в якості символів чистоти, невинності, свіжості. Крім того, це загальновизнаний колір для рекламної символіки медичних установ і красномовний атрибут для будь-яких компаній, пов'язаних з проведенням весільних церемоній. Також білий колір в достатку присутній в рекламі товарів і послуг для зимового відпочинку і, звичайно, в рекламі новорічних подарунків.

Чорний колір в зовнішній рекламі, як правило, використовується невеликими «порціями» (шрифти, тіні, земля, асфальт), або служить для створення «підкладки» під товари люкс-сегмента (створюючи особливу ауру коштовностей, елітного алкоголю, престижних предметів побуту, дорогої парфумерії). Діапазон асоціацій – від «простий» і «звичайний» до (при дотриманні певних правил) «елегантний» і «розкішний».

Синій колір

Будь-яка «туристична» зовнішня реклама у Львові, в Києві, в центрі Жмеринки або в приміській зоні Парижу – не змогла б обійтися без синього кольору – кольору моря і неба. Крім того, відтінки цього спектра символізують спокій і мудрість, захищеність і свободу, мрію і політ, силу і гармонію. Незважаючи на те, що речі, які нас оточують, рідко бувають синіми (для меблів, телефонів, побутової техніки або автомобілів це дуже незвичайне забарвлення) – саме синій більшість жителів планети визнають своїм улюбленим кольором. Справедливості заради, відзначимо, що в зовнішній рекламі відтінки синього використовуються не тільки для просування послуг турфірм і авіакомпаній. Часто цей колір присутній на банерах торгових марок питної води, а також нерідко супроводжує рекламу парфумерії та побутової хімії в якості наочної ілюстрації слова «свіжість».

Коричневий колір в зовнішній рекламі

Коричневий колір символізує надійність, вірність традиціям, стійкість, приземленість, родючість, стабільність. У зовнішній рекламі використовується при просуванні шоколадних і кавових брендів, якісних меблів з натуральної деревини, кількох видів сигар і якісного алкоголю (в країнах, де таке дозволено), а також престижних марок одягу консервативного крою, взуття та виробів зі шкіри. Звісно, наведені вище приклади описують лише найбільш популярні кольори в зовнішній рекламі і цей огляд не є керівництвом зі строгим набором правил, інструкцій чи обмежень. Адже в руках обдарованого дизайнера навіть самі «непопулярні» кольори в певних поєднаннях можуть давати несподівано позитивний ефект (як висловився Мацуо Басьо – «На першому снігу і потворний ворон виглядає чудово»). Тому навіть до однозначних рекомендацій від гуру маркетингу слід ставитися з деякою часткою скепсису і залишати творчій групі (на етапі створення макета для зовнішньої реклами) хоча б невеличкий простір для експериментів.
14.5.2018